söndag 13 februari 2011

Magträning

Hej.
Jag får många frågor om den perfekta(!) magträningen, de bästa övningarna mm. Jag har alltid svårt att svara på dessa frågor då magen bör tränas efter individens förutsättningar.
En stor del av magträning handlar om att bygga upp inre bålstabilitet som klara alla rörelsemönster.

men...

tyvärr ser jag allt för många som lägger allt för mycket tid till att träna (så kallade) magövningar på fel sätt. Inte bara fel sätt utan också direkt missgynnande för magen och hållningen.



Här kommer enkla tips för att träna rakamagmuskeln(rectus abdominis)


ligg ner på rygg med knäna böjda. Placera handen i svanken och pressa ner ländryggen mot handen.


lyft knäna samtidigt som du behåller pressen mot din hand


sträck långsamt ut benen utan att nudda mattan. Behåll pressen mot handen


lyft benen mot kroppen. Behåll pressen mot handen.

upprepa 8-12rep, 2-4 set
_______________________________________

när ni gör vanliga crunch är det viktigt att tänka på att pressa ner ländryggen mot mattan och kontrahera magmuskeln. Var försiktiga med huvudet. Tänk på att även om ni ligger ner så ska ni försöka härma den hållning som ni stävar efter när ni står upp.


Sträva ALLTID att träna i en bra hållning, även om ni står, sitter eller ligger ner




__________________________________________

att använda en pilatesboll till magträningen gör att magmuskeln då kan sträckas ut till sin fulla längd, därför rekommenderar jag att den mesta träningen för magen görs på boll.

var då noga med att:

stabilisera kroppen och sträcka ut magen i ett långsamt tempo


långsamt, stabilt kontrahera(dra ihop magmuskel) utan att pressa upp huvudet och nacken


långsamt, stabilt sträcka ut magen igen


Hoppas detta kommer hjälpa er att få ut mer av eran träning.
Har ni mer frågor, tveka inte att ta kontakt när ni ser mig i gymmet.
Vid fler frågor mejla john.dohlsten@gmail.com

vi ses

1 kommentar:

  1. Hej John!
    Va kul att jag hamnade här (länkat från Sats Frölundas Facebook sida) :)
    Blev så peppad igår när vi snacka om att du kan starka min transv. så att jag kanska kan bli av med dessa smärtor jag har dagligen!
    Den 8/3 får jag mina bilder/resultat av läkaren och jag hör av mig så fort jag fått dessa så du ev kan börja köra lite PT med mig ifall du har tid ::)
    Må bäst och fortsätt blogga! Kanonfin blogg du har!

    Kram,
    Lise Korsedahl
    Sats Frölunda

    SvaraRadera